Bakgrunden till finanskrisen och vad den kan tänkas betyda konkret för mig!

Bakgrunden till krisen
Bankerna i USA gjorde stora vinster under högkonjunkturen och fick gott om pengar men de ville ha mer. De började låna ut mer pengar för att kunna tjäna mer pengar. Samtidigt verkade bostadsmarknaden under 2000-talet första år stabilt med stadigt stigande priser. I USA började då kreditgivare erbjuda en ny målgrupp att låna till husköp, fattiga hushåll. Under 2006 började många låntagare få svårt att betala räntor och amorteringar när villkoren skärptes. Samtidigt hade ekonomin i stort bromsat in. Det gick sämre för bostadsmarknaden och priserna sjönk. Många människor hade inte råd med lånen och tvingades sälja sina hus till ett lägre pris än de hade köpt för. Istället för vinster i form av ränteintäkter satt banker och bolåneinstitut plötsligt med stora förluster. Pengarna de lånat ut skulle aldrig komma tillbaka. Pengarna de lånat ut var nu pengar som inte fanns.

Vad krisen kan tänkas betyda för mig
Finanskrisen kan betyda en del saker för mig. En positiv sak som kan påverka mig är t.ex. att mina klädinköp blir billigare. Eftersom det är lågkunjuktur och försäljningen minskar måste företagen/affärerna minska sina varulager genom att sänka priserna rejält eftersom de bygger upp sina varulager efter tidigare års efterfrågan. En annan men negativ sak som kan påverka mig är om mina föräldrar skulle bli av med sina arbeten p g a minskad orderingång på företagen. Det kan innebära indragen månadspeng, slut på semesterresor och nöjen m.m. eftersom mina föräldrar får svårt att klara sina utgifter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0